Nieuwe uithouders

produced by Martin Visser

IMG_1348.JPG

inspectie ......

IMG_1353.JPG

.... en overdracht

Er is weer een mooie klus geklaard met het assembleren van de nieuwe vingerpieren (of noemen we het uithouders?). Een klus waar door velen aan is gewerkt en waarbij geen namen genoemd worden. We maken toch een uitzondering voor onze Bram den Hollander. Bijna altijd aanwezig en meestal het voortouw nemend bij de werkzaamheden. Enige hulde mag hiervoor best wel geroepen worden! De 10 nieuwe exemplaren liggen klaar voor te water laten en montage aan de steigers, uiteraard na verwijdering van de oude vingerpieren. 

(sponsored by Damen Shipyards)

Bram den Hollander en (secretaris) Hans Engler

materiaal in februari gebracht .....

Ad Beekers

.... en eindproduct in november in gebruik genomen

____________________________________

Speeltuintje en terras

Het speeltuintje bij de rode brug is al jaren een onderwerp van discussie over de inrichting en het gebruik ervan. Met de speeltoestellen op het terras voor het Botenhuis moet ook iets gebeuren. 

Daar is al een stukje invulling aan gegeven door de aanschaf en het plaatsen van 2 zitbank-tafels en parasols op het haventerras. Voor de speeltuin wordt een nieuwe locatie gecreëerd met een zithoekje voor de ouders van de spelende kinderen. Nadere invulling volgt!

____________________________________

Roeisloep bouwen

Met de zeer gewaardeerde medewerking van WSV Woudrichem is begin oktober gestart met de bouw van een roeisloep. 

____________________________________

Voortgang project bootje bouwen      Jan Klijn

Stand begin november 2016.

Wie de winterbergingsloods binnenloopt ziet achterin een afgeschermd deel, waar zich het botenbouwproject voltrekt. Dat moet dtrsld een mooi, snedig roeisloepje gaan opleveren. Na een akkoord van het bestuur in de afgelopen zomer, is een bouwpakket besteld en begin oktober opgehaald in het verre Drente. Van de Woerkomse collega’s kregen we een bouwframe en bouwmallen te leen en dat geheel is – met hulp van één van de vele deskundige leden die we bij de Merwede hebben – netjes in de loods opgesteld, uitgelijnd en stevig verankerd.

De werkplaats is ingericht, we hebben gereedschap bijeen gesprokkeld, de houten onderdelen – meer dan 150 – gesorteerd, we hebben malletjes gemaakt voor de voor- en achterstevens en de binnen- en buitenstevens in de juiste kromming afgetekend en deels al gelamineerd. Met het roer is ook al een begin gemaakt. Alle lijmklemmen uit de eigen collecties en van de vereniging hebben we ingezet. De kielbalk is ruwweg op dikte en lengte gebracht en de spantonderdelen zijn ook al verlijmd. En zo bladeren we steeds naar een nieuw hoofdstuk in het bouwboek om de volgende stap te overdenken en voor te bereiden. Intussen wennen we als bouwers aan elkaar en beginnen we zowel de handvaardigheid als andere, bijvoorbeeld verbale, talenten van elkaar te herkennen en te waarderen.

Het is een overnaadse boot, met aan elke kant een zestal gangen die elk eerst uit drie delen op lengte gebracht moeten worden middels schuine lassen en daarna, een paar cm overlappend, op elkaar gelijmd gaan worden en vloeiend op de stevens moeten aansluiten. Alles is krom of schuin of gedraaid, ofwel  - zoals dat heet -  bij een boot staat geen lijn stil. Voor alle verbindingen gebruiken we schuine lassen, dus er wordt de komende tijd heel wat gemeten, gepast, geschaafd en geplakt. Een eerste belangrijke stap is dat de hele ruggegraat, d.w.z. stevens en kielbalk worden verbonden, onwrikbaar gesteld en afgeschuind opdat de huidplaten er goed op aansluiten. We bouwen het hele geval eerst op zijn kop. Is er zo uiteindelijk een kale romp in elkaar geplakt en zijn ook de buitenkielbalk en buitenstevens aangebracht, dan kan het spul omgedraaid worden. Het lijkt dan weliswaar al een hele boot, maar dan komen er legio  kleinere klussen: de hoofdspanten plaatsen, de dolboorden maken, de dollen, vlonders, roeibanken, de vier roeiriemen uit massieve balken profileren, beslag monteren en noem maar op. Tenslotte goed in de primer en eindlak zetten.  Misschien verzinnen we er wel een hulpzeiltje bij, wanneer de roeiers na een rondje Biesbosch met lekkere rugwind thuis varen en dan wat ellebogenstoom willen uitsparen? We hopen op een niet al te strenge winter om al het lijmwerk te kunnen blijven doen en niet aan het gereedschap vast te vriezen. 

Het bouwen moet een roeisloep opleveren waar zoveel mogelijk leden, oud of nieuw, lol aan gaan beleven. We merken een groeiende belangstelling van zowel  vrouwen als mannen en dat zou een stel roeiteams moeten opleveren. Van de Woerkumse collega’s horen we hoe het aldaar is aangeslagen: zo’n 70 actief betrokken leden, deelname èn successen in internationale wedstrijden. Komend voorjaar organiseren zij tijdens Hemelvaart ook zo’n meerdaagse happening in en rond Woerkum en we hopen onze boot dan te water te hebben. Intussen gaan we door en links en rechts krijgen we advies en hulp van leden die soms veel meer kennis en ervaring hebben dan wijzelf. Dat wordt erg gewaardeerd. En het beestje moet een naam hebben straks. Misschien hebben mensen een suggestie welke naam we het vaartuigje kunnen geven?  Wie de winnende naam heeft voorgesteld mag een uurtje sturen.


De bouwgroep: Patrick Grant, Jan Klijn, Just van der Linde, Jan-Willem Sloeserwij, Paul Sluimer. 

Terug naar Archief 2016